Este un caz mai special care se declanseaza in urma incercarilor de regenerare automata ce nu au reusit curatarea filtrului de particule, si astfel se poate opta pentru regenerarea fortata a acestuia.
Computerul de injectie ECU poate declansa astfel regenerarea la ralanti, creste sarcina si turatia motorului, iar coeficientul aer – combustibil se micsoreaza, avand astfel un amestec bogat de combustibil.
Regenerarea manuala este destul de periculoasa, se face din tester, filtrul de particule putand lua foc deoarece temperaturile ating cote ridicate iar autovehiculul fiind in stare de repaos nu mai primeste suficient aer si nu se mai raceste corespunzator, riscul de incendiu fiind ridicat deoarece situatia poate degenera si catre piesele imediat urmatoare filtrului de particule.
Pentru a intra in modul de regenerare a filtrului de particule, conditiile ce trebuies indeplinite de motor sunt cele de a atinge o valoare minima a temperaturilor gazelor evacuate, iar turatia motorului trebuie sa aiba o valoare minima pentru un anumit debit de gaze. Cand apare indicatorul de regenerare dpf, este recomandat sa nu se opreasca motorul, iar pentru o regenerare mai rapida se recomanda cresterea turatiei.
Acest proces poate fi început numai de un dealer / mecanic cu instrumentele potrivite și acces la sistemele de gestionare a vehiculelor. Acest proces implică, de obicei, pornirea unui ciclu de curățare DPF în atelierul auto respectiv. Computerul de injectie ECU se asigură că acest ciclu încălzește filtrul DPF la o temperatură extremă, arzând conținutul filtrului. În unele cazuri, computerul de injectie ECU injectează combustibil în procesul de post-ardere pentru a atinge aceste temperaturi. În cele mai multe cazuri, uleiul de motor va trebui schimbat.
In cazul in care nu se regenereaza, vor aparea diferite erori in bord in functie de autovehicul,in acest mod autovehiculul nu mai trage, exista un amestec bogat de combustibil si astfel, creste consumul avand arderi bogate, automat crescand si emisiile de funingine.